מן המעמקים
THE WATERBOYS THIS IS THE SEA

כתבות נוספות על נערי-המים The Waterboys

מן המעמקים

נערי-המים "זהו הים"
"THE WATERBOYS, "THIS IS THE SEA
הד-ארצי

את להקתו הראשונה, עוד-פנים-יפות, הקים מייק סקוט באדינבורו, סקוטלנד, ב-1979. באותה תקופה הוא גם כתב, ערך והוציא לאור עיתון מחתרת פרטי משלו, שנקרא "ג'ונגלאנד", ששיקף את טעמו המוסיקאלי, שנע מבוב דילן ללהקת טלוויז'ן, דרך פטי סמית. עם הטעם המוסיקאלי הזה הקים סקוט ב-1983 את נערי-המים עם הסקסופוניסט אנתוני טוויסלסווית והבסיסט-קלידן קארל ואלינגר.

ההאזנה ל"זהו הים", אלבומה החדש של הלהקה, היא חוויה מענגת. הצליל המלא של נערי-המים משלב גיטארות כסחניות עם גיטארות אקוסטיות, פסנתר, כינורות, הרבה יבבות סקסופון ובכמה מן הקטעים גם צדפות ים. הפריטות החשמליות החזקות, המופיעות בתחילת האלבום והבאות על רקע תווים עתירי מצילות וקמצוץ האקו הזרוי על הכל, מעוררים את החשד שמדובר בעוד להקה סקוטית המחקה את יו-2. אך כשנכנס לתמונה קולו האנרגטי של מייק סקוט, החשד נעלם כלא היה. הצלילים ההרמוניים-קלאסיים של נערי-המים עשויים לעטוף את המאזין באווירה אידילית מסוכנת. מסוכנת, משום שהיא יכולה להשכיח את הטקסטים, ומאלה אסור להתעלם. התמלילים, המכילים ביקורת חברתית, חריפים ויפים. כך בקטע המצוין "אנגליה הישנה" (קטע שקט עם אלתורי סקסופון, שלא מוסיפים ולא גורעים) מספר סקוט על אנגליה של היום, "היכן שהבתים חמים והאמהות נאנחות, היכן שהקומיקאים צוחקים והתינוקות בוכים, היכן שהפשעים מתועדים, הפוליטיקאים מאוחדים, העיתונאים מכובדים וכולם מתורבתים, וילדים מביטים על הכל בעיני הירואין - אנגליה הישנה גוססת".

השיר הנושא את שם האלבום הוא הטוב מכולם. הקטע, העוסק כולו בים, בנוי על שלושה אקורדים, המנוגנים שוב ושוב בכינורות, כשהגיטארות, הפסנתר והתופים נותנים קצב קבוע וכבד, שמשתלב עם הכינורות בצורה מרתקת ומזכיר את קצב התנפצותם של הגלים על החוף. הרוח הצפונית הקרה, הנושבת על פני הקטע, לא מצננת את נערי-המים, העומדים עירומים על השלג, מול הים, ומנגנים את המוסיקה שלהם באקסטאזה. כל נשימה שהם לוקחים מחממת אותם יותר ויותר, עד שהם בוערים. השלג נמס תחת כפות רגליהם, נמהל בים, ונערי-המים צוללים למעמקים, למקום שממנו באה היצירה שלהם. כשהקטע מסתיים, כדאי להרכין ראש, ואז אפשר לראות איך גלים קטנים מלחכים את כפות הרגליים זכר לנחשולים שבקעו מן הרמקול.

31/01/1986

חזרה לדף הבית

הוסף תגובה

תגובות

תענוג לקרא ולימוע גם יחד laveeg 13/11/2009 22:39
תודה !

הוסף תגובה